Сьогодні ми
вирушаємо в країну музичних звуків і Музики, тому будемо вчитися сприймати,
відчувати і розуміти музику, співати, досліджувати музичні твори, щоб почувати
себе вільно і впевнено в царстві музичного мистецтва, мова якого має велику
об’єднувальну силу, бо є зрозумілою для всього людства.
Тож
сьогодні ми з вами познайомимося з цікавими творами, які увійшли в скарбницю
музичного мистецтва світу, дізнаємося хто їх автор. Під час уроку розглянемо
один з жанрів симфонічної музики, вивчимо нові поняття, продовжимо навчатися
визначати, аналізувати особливості емоційного змісту, вирізняти різні
засоби музичної виразності творів мистецтва.
2.
Надання нової інформації:
Серед численних музичних жанрів одно з самих
почесних місць належить симфонії. Симфонія, як самостійний жанр
виникла порівняно недавно: яких-небудь 2,5 століття назад. Однак за цей
історично недовгий строк вона пройшла гігантський шлях.
Слово симфонія
в перекладі з грецької (а це слово грецького походження) означає
співзвуччя, приємне звучання звуків. І лише пізніше слово симфонія
отримало своє сьогоднішнє значення:
Самостійна
робота учнів зі словниками:
Симфонія –
великий музичний твір для симфонічного оркестру,
побудований на контрастних частинах (переважно чотирьох).
Вчитель: Перші симфонії в’явилися у Європі в 18 ст. Творцем
класичної симфонії в світі вважають Йозефа Гайдна,
Сьогодні ми
познайомимося з дивовижним твором Й. Гайдна Симфонією № 45. Її
називають «Прощальна симфонія» — симфонія австрійського композитора Йозефа
Гайдна, написана 1772 році.
Особливість
цієї симфонії в тому, що вона виконується при свічах, закріплених на нотних
пультах музикантів; за традиційним за формою фіналом слідує додаткова повільна
частина, під час виконання якої музиканти один за одним припиняють грати,
гасять свічі й залишають сцену. Симфонію дограють лише два скрипалі, які після
завершення музики йдуть слідом за іншими.
Сучасник
Гайдна, італійський музикант Джакомо Феррарі так описує історію створення цієї
симфонії: "Одного разу князь Естергазі був незадоволений музикантами свого
оркестру й наказав Гайдну всіх їх розпустити, за винятком першого скрипаля й
клавесиніста. Гайдн був змушений підкоритися, але був дуже засмучений тим, що
позбавляв багатьох людей засобів до існування, а також тим, що сам втрачав
досвідчених музикантів. Він вирішив скласти інструментальну фугу й запросив
князя Естергазі послухати її виконання в неділю після Меси. Князь погодився. Після
оркестрового розділу, який виконали разом всі оркестранти, як того вимагає
форма фуги, майстерний маестро ввів свого роду коду з послідовністю пауз,
розподілених таким чином, що один інструмент за іншим перестають грати. Фуга
завершувалася одним звуком, що виконувався в унісон скрипкою й клавесином.
Князеві так сподобався цей жарт композитора, що він дозволив залишити всіх
музикантів на службі".
3.2.
Слухання: Симфонія № 45 (Прощальна симфонія) Йозефа Гайдна.
Перегляд відео
фрагменту. Див посилання № 1
Композитор
Йозеф Гайдн був дуже веселою людиною, тому і музика його надзвичайно
оптимістична та життєрадісна. Майже в кожній симфонії – а він написав більш ніж
100 – є щось незвичайне, несподіване, цікаве і смішне. Одного разу він зобразив
в симфонії незграбного ведмедя, другий раз – кудахтання куриці (тому потім до
речі і назвав ці твори «Ведмідь» та «Куриця»). Пізніше композитор купував
багато дитячих іграшок - свистульок, трещоток, рижків та включив їх у партитуру
своєї «Дитячої» симфонії. Одна з його симфоній має назву «Сюрприз» тому,
що в середньої частині повільної, тихої і спокійної за характером, раптом
звучить голосний удар, а потім знову повільно, як ні в чом небувало,
продовжується спокійна музика.
Але сьогодні я
хочу звернути Вашу увагу на дивовижну Симфонію №101.
Премьєра
симфонии № 101 відбулася 3 березня 1794 года в концерті Саломона під
управлінням Гайдна, мала величезний успіх і отримала ще одну цікаву назву
«Годинник».
Слухання: Симфонія № 101 ре
маж. (Годинник) Йозефа Гайдна.
Перегляд відео
фрагменту. Див посилання № 2
- як Ви
думаєте, чому симфонія отримала ще одну назву («годинник»)?
так, назва
«Годинник», яку дав не автор, а слухач, виникла завдяки ефекту руху
часів («тиканья часов») в повільної частині.
- аналіз,
інтерпретація прослуханого твору (характер твору, регістр, темп, ритм,
динаміка тощо);
- спробуємо
визначити будову симфонії: з якої кількості частин, на Вашу думку
складається симфонія?
Так, симфонія
має класичну будову,складається з 4х частин:
І – бистра,
активна
ІІ – анданте –
повільна, задумлива, зазвичай замріяна
ІІІ – менует –
це гра, веселі народні гуляння, хороводи
ІV – фінал –
підсумок твору, висновок з того, що прозвучало в трьох попередніх частинах.
Вчитель:
- що таке
симфонія?
- з яких
частин складається симфонічний цикл?
- які
симфонії слухали на попередніх уроках мцузики?
Текст песни О. Шпак. - Добрий Маг
1.Жив на узліссі старий чарівник,
Різні бажання здійснити він міг.
Дивні казки він писав для дітей
Та від зорі чаклував цілий день.
Приспів :
Мріють дорослі і діти
Жити в казковім краю,
І з добрим магом дружити,
Мрію здійснити свою.
2.Знав чарівник,в чому щастя було,-
Просто всім треба творити добро.
І до дітей мудрий маг прямував,
Чудо-казкам дітей він навчав.
Приспів :
Мріють дорослі і діти
Жити в казковім краю,
І з добрим магом дружити,
Мрію здійснити свою.
3.Вчитись у мага прийшло хлопченя,
Та хитрий маг малюку промовля :
"В школу іди здобувати знання,
Будеш таким же розумним,як я".
Приспів :
Мріють дорослі і діти
Жити в казковім краю,
І з добрим магом дружити,
Мрію здійснити свою.
Різні бажання здійснити він міг.
Дивні казки він писав для дітей
Та від зорі чаклував цілий день.
Приспів :
Мріють дорослі і діти
Жити в казковім краю,
І з добрим магом дружити,
Мрію здійснити свою.
2.Знав чарівник,в чому щастя було,-
Просто всім треба творити добро.
І до дітей мудрий маг прямував,
Чудо-казкам дітей він навчав.
Приспів :
Мріють дорослі і діти
Жити в казковім краю,
І з добрим магом дружити,
Мрію здійснити свою.
3.Вчитись у мага прийшло хлопченя,
Та хитрий маг малюку промовля :
"В школу іди здобувати знання,
Будеш таким же розумним,як я".
Приспів :
Мріють дорослі і діти
Жити в казковім краю,
І з добрим магом дружити,
Мрію здійснити свою.
Демонстрація
пісні «Добрий маг» Див. посилання № 3
Узагальнення, підсумок уроку:
Ми
познайомилися з
цікавими творами, які увійшли в скарбницю музичного мистецтва світу, дізналися
хто їх автор. Назвіть їх, це….
Під час
уроку ми розглянули один з жанрів симфонічної музики, це….,
вивчили нові поняття. Пригадайте будь ласка що слово симфонія і слово оркестр
означають….
Сьогодні на
уроці ми переконались, що кожна симфонія – це великий чарівний
світ, створений композитором. Часто її порівнюють з поемою чи романом, бо
музикант намагається передати в симфонії все, задля чого живе людина на світі:
свої настрої, прагнення до щастя і добра, гармонії в усьому.
Й. Гайдн був не
тільки композитором з веселим характером, всі «сюрпризи» мали серйозні причини.
Гайдн почав писати музику коли твори в формі симфонії тільки почали з’являтися,
тому цей талановитий німецький композитор пробував, шукав, створював
навий вид музичного твору. Завдяки чому людство отримало новий дивовижний
музичний жанр під назвою …..
Домашнє завдання. Вивчити слова пісні
«Добрий маг»
Комментариев нет:
Отправить комментарий