Урок 27. У музичному театрі:
опера.(частина ІІ)
Театр — вид
мистецтва, в основі якого — виступ акторів на сцені перед глядачами. У
музичному театрі, на відміну від драматичного і лялькового, зміст вистави
розкривається мовою музики у поєднанні з іншими видами мистецтва.
Давайте пригадаємо
з вами те, що вивчили на попередньому уроці. Опера - один із найпопулярніших
музично-театральних жанрів. Виникла опера в Італії. Творцями нового жанру були
поети і музиканти, які схилялися перед античним мистецтвом і прагнули відродити
давньогрецьку трагедію. Композитори брали за основу сюжети античних міфів і
перекладали їх на музику.
Поява опери саме в
Італії є не випадковим явищем. Ця країна вважається батьківщиною прекрасного
співу бельканто. Перші оперні спектаклі вразили і здивували публіку. Театральні
актори, замість того, щоб розмовляти, раптом заспівали. Але згодом цей
музичний жанр став досить популярним. Тривалий час опера існувала як розвага
насамперед заможних людей. Деякі аристократи мали приватні оперні театри і
трупи співаків, інші регулярно відвідували оперні спектаклі. Поступово опера
поширилася у різних країнах. Почалося будівництво оперних театрів у великих, а
згодом і маленьких містах Європи.
В опері
гармонійно взаємодіють і доповнюють один одного різні види мистецтва. На основі
літературного сюжету об’єднуються музика, театр, образотворче мистецтво і
хореографія.
-
Яку
роль в опері виконує лібрето?
-
Чи
характеризує героя та розкриває його внутрішній стан аріозо?
-
Де
можна дізнатися про репертуар оперних театрів і виконавців головних ролей? Чи
важлива афіша для оперного спектаклю?
Словник музичних термінів
Арія —
оснований засіб індивідуальної характеристики героя опери, його своєрідних
музичний портрет.
Головні партії в
опері виконують співаки-солісти. У кульмінаційні моменти вони співають арії, у
яких висловлюють свої почуття, переживання, думки, мрії. Іноді спів оперних виконавців нагадує усну
мову декламаційного характеру. Це — речитатив. Під час його виконання
розгортається оперний сюжет. Сольні епізоди в опері чергуються з ансамблями —
дуетами, тріо, квартетами тощо.
Прослуховування: Вольфганг
Амадей Моцарт, опера «Чарівна флейта», арія Цариці Ночі, дует Папагено і Папагени.
Див.посилання № 1
Дія опери «Чарівна
флейта» відбувається в Давньому Єгипті. Дочку Цариці Ночі викрав жрець
Зарастро. Цариця Ночі посилає принца Таміно врятувати дівчину, в портрет якої
він закохався. Цариця дарує принц витримує чарівну флейту і радить супутника й
помічника — птахолова Папагено з дзвіночками. Під час подорожі їм допомагають
чарівні інструменти. Таміно дізнається про підступність Цариці Ночі і
переходить на бік мудрого і доброго чарівника Зарастро. Принц витримує усі
випробування на шляху до свого щастя і рятує кохану. Опера завершується
сходженням Сонця: перемогою світла над темрявою, добра і кохання над злобою й
ненавистю.
Окрім
арій і ансамблів, важливе значення в розвитку оперної дії має хор. Він звучить
у народних сценах, часто у фіналі опери.
Оркестр
— один із головних «героїв» опери. В увертюрі — симфонічному вступі до вистави
— звучать головні теми твору, передається його загальна емоційна атмосфера. Між
діями опери інколи звучать симфонічні картини. Деякі композитори відповідно до
сюжету також включають в оперу хореографічні сцени.
Відомий
український композитор Семен Гулак-Артеновський створив оперу «Запорожець за
Дунаєм», яка і зараз захоплює слухачів своєю щедрістю мелодій і справжнім
народним гумором.
Обираючи сюжет, С. Гулак-Артемовський намагався насамперед вивести на сцену
театру рідні йому образи представників українського народу, привернути увагу
слухачів до українських пісень. Сюжет переносить глядача до часів, коли після
знищення Запорозької Січі частина запорожців втекла до Туреччині. Тут їхня доля
складалася важко: козаків намагалися використати як силу, спрямовану проти
їхньої батьківщини, історичні події, безсумнівно, послужили джерелом задуму,
але автор опери вільно їх переосмислив.
Головні дійові особи — родина козака Івана Карася — пересічні люди, які
ніби вийшли з глибин українського народу.
Семен Гулак-Артемовський, опера «Запорожець за Дунаєм», увертюра, дует Одарки і Карася. Див. посилання № 2.
Домашнє завдання:
Повторити слова пісні «Писанки» Сл: С.
Жупанин
|
Муз: В. Таловиря
|
- Розкажіть, де і
як виникла опера.
- Охарактеризуйте
особливості взаємодії мистецтв у опері.
- Поміркуйте, чи
може існувати опера без лібрето.
Памятка:
Оперний театр прийнято відвідувати у
святковому одязі. У деяких зарубіжних оперних театрах чоловіків допускають на
виставу, тільки якщо вони одягнені у спеціальний вечірній костюм — смокінг...
Комментариев нет:
Отправить комментарий