среда, 18 марта 2020 г.

6 клас Урок 26 Шевченко-художник


Урок 26.  Шевчеко-художник
   Тарас Григорович Шевченко – велика та невмируща слава українського народу. В особі Т. Шевченка український народ ніби вклав свої найкращі духовні сили й обрав його співцем своєї історичної слави і соціальної недолі, власних сподівань і прагнень. Під думи народні налаштовував свою ліру Кобзар, тому й оживало в слові його все те, що таїлося в самій глибині серця. Із тим скарбом - словом свого найкращого сина – український народ і сьогодні виходить до всіх людей землі.
     Т. Шевченко – поет, художник, мислитель. Нам  інколи здається, що ми так багато про нього знаємо: і про його трагічну долю, і про нескореність духу, і про викуп з кріпацтва…. Але, погодьтеся, що він мало відомий нам як художник. І тому мені б дуже хотілося, щоб ви познайомилися з Шевченком-гравером, новаторм офорту, зацікавилися його живописною спадщиною.
Протягом уроку ви познайомитися зі новими для себе словами, що використовуються у професійній лексиці художників та пригадаєте вже знайомі слова. Ця лексика допоможе вам краще збагнути значення таких :
Гравюра – вид графіки, в якому зображення є друкованим відбитком з малюнка, витравленого на спеціально підготовленій дошці чи пластиліні.
Графіка – вид образотворчого мистецтва, основним зображувальним засобом якого є однотонний малюнок, виконаний на папері олівцем, пером, пензлем.
Живопис – вид образотворчого мистецтва, що зображує фарбами предмети та явища реальної дійсності.
Офорт – гравюра на міді або цинку з малюнком, протравленим кислотами, а також друкарський відбиток з такої гравюри.
Сепія – малюнок, виконаний натуральною або синтетичною коричневою фарбою, яка стійка щодо дії сонця та повітря.


 Обдарований від природи Тарас Шевченко рано відчув тягу до малювання. Ще змалку крейда і вуглинка були для нього неабиякою радістю. Все ними малює: стіни, лави, стіл в хаті і на дворі, в себе і у гостях... Якось прийшла сестра Катерина з панщини і не впізнала своєї хати: візерунками розмальовані стіни, долівка і навіть призьба. Хлопець любив зображувати птахів, звірів, людей.
Талант художника і маляра привів Т. Шевченка до Академії художеств, допомагав у найтяжчі хвилини життя од відчаю і розпуки.
         Поетична спадщина Т.Шевченка налічує понад 240 творів, а живописна   – близько  1200 робіт (олійних картин, акварелей, сепій, офортів, малюнків). Лише ця кількість робіт свідчить про те, що малярству Шевченко приділяв багато часу й уваги. Він досконало володів олівцем, аквареллю, олією, білилом, офортом, сепією. Для Шевченка малювання стало потребою, вираженням його творчого духу.  Він став одним із перших художників, які прокладали новий реалістичний напрям, основоположник критичного реалізму в українському мистецтві
А ви знаєте, що ще змалку Тарас захоплювався малюванням і шукав учителя, який би зміг його навчити малярству, та замість цього потрапив на кухню кухарчуком, а згодом козачком у покої пана Енгельгардта. Помітивши неабиякий хист у свого козачка, пан віддав його в науку до майстра живописного цеху в м. Петербурзі – Ширяєва. У літньому саду Тарас випадково познайомився зі студентом Академії мистецтв Сошенком. Саме він відкрив “діаманта у кожусі”, як назвав Тараса професор Академії Карл Брюллов.
 Три роки Шевченко відвідує навчальні класи Товариства заохочення художників і малює картини на історичні та міфологічні сюжети завдяки допомозі таких яскравих особистостей, як Жуковський, Вільєгорський, Венеціанов, Брюллов, кріпак Шевченко отримав волю ( за 2500крб) і став студентом Петербурзької Академії мистецтв. Упродовж семи років навчання Тарас був тричі нагороджений срібними медалями.
 Навесні 1839 року за успіхи з рисунка Тарас був нагороджений Радою Академії срібною медаллю другого ступеня. 1840 року за першу живописну спробу -  картину «Хлопець-жебрак, що дає хліб собаці» Шевченко був удруге нагороджений срібною медаллю. Та, нажаль, картина ця не збереглася. За картину «Циганка-ворожка» митець одержує утретє срібну медаль.
Найцікавішим живописним полотном періоду першої поїздки  на Україну є жанрова картина «Селянська родина». Біля убогої селянської хати – молоде подружжя і дитина. Збоку – розбитий глечик. Біля ніг чоловіка – собака з насторожено піднятою мордою, ніби вслухається в розповідь. За хатою сидить дід у киреї. Людські постаті зображено природно, без позування. Відчувається, що стосунки між подружжям доброзичливі й лагідні. Надворі погоже надвечір᾿я, і в самому повітрі ніби розлита благодать.
Свої пейзажі Шевченко - художник не компонував, а змальовував краєвиди, які бачив перед собою. Саме тому в його робочих альбомах ми знайдемо багато начерків дерев, бур’янів, хат, церков.
 Пейзажні малюнки Шевченка 1843 – 1847 рр. можна поділити на дві групи: малюнки, на яких зображено сільські краєвиди і пейзажі, на яких відтворені історичні та архітектурні пам’ятки
                     Однією з перлин української національної графіки є “Живописна Україна”. Це альбом офортів Шевченка.
 Розкриваючи  задум серії, в одному з листів до Бордянського Тарас писав: «… я хочу рисовать нашу Украйну. Я її нарисую в трьох книгах: в першій будуть види, чи то по красі своїй, чи по історії прикметні, а в другій теперішній людський бит, а в третій історію. В год буде виходити 10 картин».
Та не вдалося митцеві здійснити свій задум. У  1844 році вийшло лише шість аркушів, і на цьому видання припинилося.
 Найвідоміший офорт «Дари в Чигирині» створено на історичну тему. У передпокої гетьманської світлиці зображено трьох послів сусідніх з Україною держав – Туреччини, Польщі й Росії. Вони привезли дорогі подарунки для Богдана Хмельницького. На варті біля входу до світлиці стоять козаки, бо там відбувається рада.
 У березні 1845 року Шевченко закінчив Академію. Йому було надане офіційне звання вільного художника. Тарас одразу їде на Україну. Влітку, перебуваючи в селі Потік на Київщині, він намалював на олівцем один з найкращих автопортретів. Шевченко мав намір зайнятися викладацькою роботою. Та не судилося…
               Велике місце в Шевченковому доробку належить портретам. Він почав працювати над ними ще кріпаком. В Академії продовжував роботу в цій галузі. Незабаром він стає одним з відомих і популярних портретистів. На Україні також багато працює над портретами. Якщо раніше він виконує їх переважно аквареллю, то тепер малює олівцем, олією. Створені ним образи відзначаються невимушеністю, природністю, вдалою композиційною побудовою і свіжістю барв, намаганням дати психологічну характеристику людині.  
22 березня 1947 рік. Видано графом Орловим таємний указ про арешт Шевченка. 15 квітня його заарештували на правому березі Дніпра біля Києва при переправі. 30 травня виголосили вирок про заслання його в окремий Оренбурзький корпус солдатом “под строжайший надзор с запрещением писать и рисовать.   Тяжко було Шевченку на засланні, особливо дошкуляла заборона писати й малювати. Та Шевченка зараховують до експедиції для дослідження Аральського моря. Понад сотню малюнків виконав Тарас Григорович під час експедиції – пейзажі, портрети, жанрові сцени з життя місцевого населення. ”.   Шевченко все-таки малював  жіночі портрети, в Новопетровському укріпленні було створено понад 20 портретів. Серед них – портрет Агати Ускової, дружини коменданта укріплення. В їх сім’ї поет знайшов щирий прийом, дружнє співчуття.
                       Серед творчої спадщини Шевченка є ряд робіт на релігійну тематику.
Шанобливе синівське ставлення Шевченка до трьох осіб одноістотної й нероздільної Трійці, до Богородиці і святих, повага до ікон і особисте малювання ікон, чисельні малюнки на релігійні теми – все віддзеркалює його християнський світогляд, його нездоланну віру в Бога.
Десятирічне заслання підірвало здоров'я Тараса Григоровича, і на 47 році його жит­тя обірвалося.
  Небагато з тих, кому випало безсмертя, здобули його такою дорогою ціною, як Тарас Шевченко. Доля не шкодувала для нього найжорстокіших випробувань і страждань. Прожив Шевченко лише 47 років, з них 25 – у кріпосному рабстві, 10 – у тюрмах та на засланні. А решту – постійно перебував під недремним жандармським оком, воюючи із нестатками. Помер він самотнім у казенній комірчині, не здійснивши навіть природної людської мрії про сімейний затишок у власному домі.
Але ми завжди будемо пам'ятати Шевченка — поета, Шевченка — мислителя, Шевченка — худож­ника
Завдання на вибір:
1. Створіть ілюстрацію життєвий шлях Шевченка.
2. Намалюйте композицію-спогад у теплому або холодному колориті до прочитаних творів Т.Г.Шевченка.
 Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі.

Матеріали взяті з вільного доступу на порталі : https://ru.osvita.ua та  http://metodportal.com

Комментариев нет:

Отправить комментарий