пятница, 13 марта 2020 г.

5 клас. Урок 26. У музичному театрі: опера.


У музичному театрі: опера

Сьогодні ми з вами відправляємось у подорож до музичного театру. Мабуть кожен із вас відвідував театр – драматичний або ляльковий. Але є ще один особливий театр де зміст вистави розкривається мовою музики у поєднанні з іншими видами мистецтва.
Словник музичних термінів
Опера - це музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого передають за допомогою співу.
Лібрето – літературна основа опери чи балету.

Але відкрити заповітні двері нам допоможе тільки ось цей скрипковий ключ, якщо ви відповісте на його запитання на дошці - («Музичний кросворд»)
        

Колектив співаків, які разом виконують вокальний твір. (Хор)
Колектив музикантів-інструменталістів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів. (Оркестр)
Відомий австрійський композитор, автор опери «Чарівна флейта». (Моцарт)
Відомий український композитор, автор опери «Тарас Бульба» (Лисенко)
Оркестровий вступ до опери, балету, кантати чи кінофільму. (Увертюра)

         Ви правильно відповіли на всі запитання. Шлях відкрито. Ми відправляємось до театру.

  
Вивчення нового матеріалу
     Театр – мистецтво, що являє світові нові відкриття, дарує глядачам насолоду та справжнє свято. Союз двох видів мистецтва – музики і театру –                    є першоосновою найпопулярніших музично-театральних жанрів: опери і балету.
    Сьогодні я познайомлю вас з літературним твором, у якому музика зіграла головну роль. Це твір української письменниці Лесі Українки «Лісова пісня», в якому розповідається про дружбу двох молодих людей.
Як ви вважаєте, якою порою року починається дія драми?
Дійсно, навесні. Природа прокинулась від сну. Як Леся Українка дуже музикально розповіла про це: «… Весна ще так ніколи не співала».
І на фоні чарівної весняної природи зустрічаються головні герої: лісова царівна Мавка та звичайний сільський парубок Лукаш. Зароджується їхня дружба, кохання. Про історію їх кохання і розповідається у драматичному творф Л.Українки. Цей дивовижний твір своєю музичністю віршів підкорив українського композитора Віталія Кирейка, який створив оперу «Лісова пісня».
Відомості про композитора
Віталій Дмитрович Кирейко народився у 1926 році на Дніпропетровщині. Батько був шкільним учителем, а мати — вихователькою дошкільних установ. Його дитинство минуло у селах Дніпропетровської області та у місті Кобеляки на Полтавщині. Батько Віталія — Дмитро Костянтинович був палко закоханий у музику, володів такими музичними інструментами, як фортепіано та скрипка. Маючи музичну освіту, він скрізь, де йому доводилось вчителювати, організовував шкільні або сільські хори. Тож майбутній композитор у дитячі роки мав можливість почути хорові твори М. Леонтовича, М. Лисенка, а також українські народні пісні у виконанні співаків з народу. Великий вплив на формування художніх смаків Віталія справила мама — Віра Яківна, яка знала безліч народних пісень, прислів'їв, любила гумор і сама була надзви-чайно дотепною. Отже, народнопісенна творчість, фольклор, були важливими чинниками у формуванні світогляду та музичного світовідчуття В. Кирейка. Навчався у середній школі м. Кобеляки Полтавської області. Закінчив Київську консерваторію за класом композиції Л. Ревуцького.
Отже, уявімо, що ми знаходимось у театрі. До вашої уваги запропоновано фрагмент вистави і опери «Лісова пісня».


Словник музичних термінів
Аріозо – невеличка арія, сольний номер з опери. Вона характеризує героя і розкриває світ його почуттів і переживань.
-Як ви вважаєте, якою повинна бути музика, в якій героїня розповідає про своє кохання?
-А який повинен бути голос співачки?

Але перед цим я хочу дати вам завдання: характеризуючи прослухану музику користуйтесь словниками з емоційно-образними характеристиками музики, які знаходяться перед вами.
Слухання аріозо Мавки . Див. посилання № 1
 
Музика чарівна і вона на могла вам не сподобатись. Але мені цікаво: яку характеристику ви дасте цій музиці?
Ми з вами у театрі. І ось закінчилась перша дія. А чого ми чекаємо у кінці першої дії? – Антракту.
Наша подорож продовжується. Зараз ми з вами потрапимо на репетицію хору оперного театру. Перед тим, як вийти на сцену, співаки розспівуються. І ми також зараз будемо розспівуватись.
         Прихід весни — це не тільки оновлення природи, а й людської душі. Разом з весною приходить одне з найвизначніших християнських свят — Великдень. До цього свята готуються не тільки мами та бабусі, а й діти — розмальовують писанки, вчать веснянки, ігри. Кожний регіон України має свої традиції відзначення свята, розпису писанок. Українські писанки, можуть «звучати», віддзеркалюючись усім багатством фарб та візерунків і символів                  у музичному мистецтві. Ми як виконавці теж можемо долучитися до цього прекрасного єднання мистецтв.
Демонстрація пісні «Писанки” В.Таловирі
Розучування пісні «Писанки»

Писанки
Слова: Степан Жупанин
Музика: Віталій Таловиря

Ввечері матуся нас чарує,
Писанки на свято нам малює.
Віск черпає пищиком із блюдця,
Очі в мами лагідно сміються.

Очі мами світяться у ласці,
Квітоньки на писанці зірчасті,
А на другій півники та бджоли,
Ми таких не бачили ніколи.

А на третій писанці - зірниці,
Ще й під ними золоті жар-птиці.
На четвертій - олені та сарни,
А на п'ятій - рушничок прегарний.

Ввечері матуся нас чарує,
Писанки на свято нам малює.
Дивиться і тішиться матуся,
Я у неї малювати вчуся.
Поділитись сторінкою: FB
Див. посилання № 2
4. Актуалізація набутих знань, умінь, навичок
Інтерактивна вправа «Так чи ні».
 Завдання:  Пригадаємо, яка  ця пісня. Я буду читати вислів і питати –так
                   чи ні. Якщо вислів вірний, відповідайте так, якщо хибний – ні.
-«Писанки» - українська народна пісня. Так чи ні? (ні, це пісня українського    композитора В.Таловирі)
-Ця пісня написана в мажорі. Так чи ні? (так)
-Вона виконується в швидкому темпі. Так чи ні? (ні, вона виконується в повільномсу темпі).
-Це спокійна, наспівна пісня. Так чи ні? (так)
-Музична особливість цієї пісні – маршовість. Так чи ні? (ні, музична особливість – наспівність).
-Це двочастинний музичний твір. Так чи ні? (ні, цей твір має куплети). 
Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
(учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням закінчити його):

Сьогодня я отримала (отримав) нову інформацію про …
Музика Віталія Кирейка з опери Лісова пісня «сподобалась мені ….
Головні герой опери «Лісова пісня» має таки риси характеру….
Лібрето потрібне для …
Домашнє завдання

Вивчити слова пісні «Писанки»

Комментариев нет:

Отправить комментарий